Umberto Eco, Istoria taramurilor si locurilor legendare, Rao, 2014
DESCRIERE
Oamenii au inventat mereu taramuri imaginare de cercetat, de cucerit pentru a nu dezarma in fata ostilitatii vremurilor si a vitregiei sortii, de frica in fata maretiei coplesitoare si misterioase a naturii sau, pur si simplu, din prea-plinul imaginatiei. Facand harta acelor taramuri, Umberto Eco ne invita la o calatorie prin aceste lumi, pentru a le urmari nasterea, evolutia si, uneori, disparitia. Istoria taramurilor si locurilor legendare este o carte fundamentala, in care se vor regasi nu doar intelectualii indragostiti de fantezii si studii medievale, ci si cei dependenti de legendele copilariei, aventurierii care, odata porniti in cautarea tarilor si paradisurilor imaginare, stiu ca nu doar destinatia este importanta, ci si calatoria in sine
========================================================================
Umberto Eco, Istoria frumusetii, Ed. ingrijita de Umberto Eco, Rao, 1012
DESCRIERE
Cu toate ca este ilustrata cu sute de capodopere ale tuturor timpurilor, aceasta nu este doar o istorie a artei. Imaginile, ca si ampla antologie de texte de la Pitagora pana in zilele noastre, ne ajuta sa reconstruim diferitele idei despre frumusete care s-au manifestat si care au fost discutate incepand cu Grecia antica si ajungand pana la noi. Cartea ilustreaza modul in care a fost felurit conceputa frumusetea naturii, a florilor, a animalelor, a trupului omenesc, a astrelor, a raporturilor matematice, a luminii, a pietrelor pretioase, a vesmintelor, a lui Dumnezeu si a Diavolului. Chiar daca au ajuns pana la noi doar textele filosofilor, ale scriitorilor, ale oamenilor de stiinta, ale misticilor sau ale teologilor, precum si marturiile artistilor, cu ajutorul acestor documente poate fi reconstituit si felul in care era perceputa frumusetea de catre cei umili sau marginalizati, de catre oamenii de rand din toate timpurile. Se poate vedea cum nu numai de-a lungul a mai multe epoci, ci uneori si in cadrul aceleiasi culturi, diferitele concepte de frumos au intrat in conflict unele cu altele. Le revine cititorilor, parcurgand aceste pagini, sa hotarasca daca, prin nenumaratele sale intrupari, ideea de frumusete si-a pastrat sau nu unele trasaturi constante. Oricum, ei vor avea parte de o pasionanta aventura intelectuala si emotionala.
========================================================================
Umberto Eco, Istoria uratului, Ed. ingrijita de Umberto Eco, Rao, 2014
Descriere
Făcând pandant cu "Istoria Frumuseţii", acest volum fastuos ilustrat, apărut sub atenta coordonare editorială a scriitorului şi
semioticianului Umberto Eco, este o adevărată delectare intelectuală, oferind cititorului o analiză diacronică a conceptului estetic de Urât şi a variilor sale materializări în artele plastice (pictura, în primul rând), în gândirea filozofică şi în texte beletristice. Concepută ca un elogiu al urâţeniei, definită prin opoziţie cu frumuseţea, cartea este un repertoriu al metamorfozelor urâtului care, paradoxal, poate atinge sublimul. Un volum de referinţă pentru biblioteca oricărui iubitor al frumuseţii Diavolului.
========================================================================
Umberto Eco, Vertigo. Lista infinita, Rao, 2009
DESCRIERE
In Iliada, intalnim doua modalitati de reprezentare. Prima este exemplificata prin descrierea scutului lui Ahile de catre Homer: este o forma desavarsita si completa in care Vulcanus povesteste ceea ce se cunostea despre un oras, zona agricola din jur, razboaiele si riturile inchinate pacii, specifice acestuia. Cealalta apare odata cu neputinta poetului de a face cunoscute numarul si identitatea tuturor razboinicilor ahei: desi cere ajutorul muzelor, trebuie sa se limiteze la asa-zisul, de altfel nesfarsitul, catalog al navelor, care se termina, intr-o forma ideala, cu etcetera. Cea de-a doua modalitate a reprezentarii este enumerarea sau insiruirea. Exista enumerari limitate, care au scopuri practice, precum catalogul tuturor cartilor dintr-o biblioteca; dar exista si cele care vor sa sugereze marimi nenumarate si care ne angreneaza in valtoarea infinitului.
========================================================================
Umberto Eco, Pe umerii gigantilor, Rao, 2018
Cele 12 texte publicate in acest volum reprezinta prelegeri sustinute de catre Umberto Eco in cadrul festivalului La Milanesiana, intre anii 2001 si 2015. Acestea au fost prezentate de autor sub forma de lectio magistralis, adesea insotite de ilustratii. Textele izvorasc, cel mai adesea, din temele propuse anual de Milanesiana, pentru ca apoi sa curga asemenea unui rau de eruditie, ce cuprinde atat filosofie, cat si literatura, estetica, etica si mass-media. Autorul rastoarna aforismul medieval care da titlul volumului: Poate ca misuna deja in umbra giganti pe care nu-i cunoastem, pregatiti sa se catare pe umerii nostri, ai piticilor.
========================================================================
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire